Група продовженого дня — явище не нове. Переживши численні реформи в системі освіти, така організація позашкільної діяльності учнів актуальна знову Робота груп — відкриття, комплектування, режим — регламентована Положенням про групу продовженого дня загальноосвітнього навчального закладу. Щоб відкрити ГПД у школі, необхідно: зібрати заяви батьків створити необхідну матеріальну базу забезпечити умови для харчування учнів підготувати відповідну документацію, як-от наказ директора школи, погодження управління освіти. Крім того, якщо ГПД відкривають на базі першого класу, необхідно створити й інші належні умови, зокрема продумати організацію денного відпочинку для дітлахів. Регламентовані положення За складом ГПД бувають: організовані з учнів одного класу збірні — створені з учнів паралельних класів різновікові —з учнів з різних паралелей. Групу може відвідувати до 30 учнів. Якщо група різновікова, у ній може бути представлено до чотирьох вікових категорій — учнів з 1-го по 4-й класи.
Тривалість роботи групи становить 6 год. Проте дитині не обов’язково перебувати кожного дня в групі протягом цього часу. Якщо батьки бажають забирати дитину раніше, вони пишуть відповідну заяву. У ній вказують, хто супроводжуватиме дитину додому Якщо дитина повертається додому без супроводу — відповідальність за її життя та здоров’я покладається на батьків Заняття проводять у спеціально облаштованому, закріпленому за групою, приміщенні. Бажано, щоби кімната не нагадувала клас із партами у три ряди. Організація «навчальної зони» для самопідготовки учнів має уподібнюватися домашнім умовам. Для наймолодших зазвичай передбачають ігрову зону. Обов’язково в класі має бути куточок гігієни. Режим групи продовженого дня Основні режимні моменти, орієнтовний час на кожний вид діяльності учнів у групі визначені. З огляду на ці норми кожний навчальний заклад складає свій режим, ураховуючи: вікові особливості учнів, які відвідують ГПД пропозиції батьків регіональні особливості (наприклад, специфічні умови роботи батьків на виробництві). Режимний момент Час Спеціальні дії вихователя Прийом дітей у групу орієнтовно до 30 хв. у нормативах не визначено отримує інформацію від класоводів про навчальні успіхи, поведінку, самопочуття та настрій учнів коригує щоденний план роботи на основі отриманої інформації Обід не менше 30 хв. супроводжує дітей у їдальню окрім чергування та інших організаційних моментів, допомагає учням опановувати норми та культуру харчової поведінки Активний відпочинок: прогулянка не менше 1 год. 30 хв. обирає форму прогулянки, як-то екскурсія, розвага, спостереження за природними явищами тощо спортивна година 1 клас — 35 хв. проводить на вулиці або, за негоди, у спортивній залі використовує 3−5 нетривалих фізичних вправ інтенсивні вправи чергує зі спокійними організовує відмінно від уроку фізкультури 2−4 класи — 40 хв. суспільно-корисна праця до 30 хв./день обирає форми праці —прибирання ділянки школи, садові роботи тощо запобігає дитячому травматизму, проводячи інструктаж з безпеки, забезпечуючи учнів спеціальним одягом не допускає учнів до робіт і дій, які можуть становити небезпеку для їхнього здоров’я (робота на висоті, непомірні фізичні навантаження, прибирання з використанням небезпечних розчинів, перенесення скла тощо) до 1 год./тиждень Денний сон не менше 1 год. 30 хв. обов’язково організовує для учнів перших класів Самопідготовка 2 клас — 45 хв. організовує підготовку домашніх завдань після рухливої активності учнів на свіжому повітрі (приблизно з 16:00 год.) заохочує до самостійного навчання допомагає учням, які мають проблеми у навчанні добирає такі форми, щоб самопідготовка не нагадувала урок не пояснює навчальні предмети, а лише допомагає виконувати домашню роботу розподіляє виконання завдань — від складних на початку до легких наприкінці кожні 20-30 хв. робить короткі перерви (фізкультхвилинки, вправи на профілактику захворювання очей тощо) стежить, щоб діти не перевтомлювалися притримується рекомендованих норм часу використовує для мотивації прийоми гуманної педагогіки (пояснення, прохання тощо) не бере на себе роль учителя, перевіряє виконання завдань, не оцінюючи 3 клас — 1 год. 10 хв. 4 клас — 1 год. 30 хв. 5‑6 класи — 2 год. 30 хв. 7 клас — 3 год. У першокласників занять самопідготовки немає, замість них вихователь проводить заняття на розвиток пізнавальних процесів, емоційне розвантаження тощо Заняття за інтересами (вільний час, гуртки, клубні години) після самопідготовки добирає заняття, цікаві учням, приміром: − заняття з шахів − домашнє рукоділля − створення іграшок. дотримує системності та плановості у гуртковій роботі виокремлює час для: − вільного спілкування учнів один з одним − індивідуальних занять тощо Приклади режиму дня для дітей різного віку 1 клас 4 клас Час Режимний момент Час Режимний момент 12:00–12:20 прийом дітей у групу 12:30–13:00 прийом дітей у групу 12:20–13:20 активний відпочинок на свіжому повітрі 13:00–13:50 активний відпочинок на свіжому повітрі 13:20–13:50 обід 13:50–14:20 обід 13:50–15:20 сон 14:20–15:50 самопідготовка 15:20–16:20 розвивальні ігри 15:50–17:00 прогулянка 16:20–17:20 прогулянка 17:00–18:30 заняття за інтересами, індивідуальна робота з учнями 17:20–18:00 заняття за інтересами, вільний час Документи вихователя групи продовженого дня Вихователь групи продовжено дня веде таку документацію: Режим дня затверджує директор школи План на півріччя складають подібно до календарно-тематичного плану погоджують у заступника директора затверджує директор Щоденний план зазначають виховну мету заходів можна корегувати на етапі прийому дітей у групу Журнал групи продовженого дня відмічають відсутніх учнів ведуть записи проведених заходів Окрім того, у навчальному закладі можуть бути: зошит наступності роботи вчителя і вихователя графік зайнятості учнів у гуртках. У навчальному закладі зберігають заяви батьків про зарахування до ГПД заяви батьків про відсутність дітей у ГПД
Тривалість роботи групи становить 6 год. Проте дитині не обов’язково перебувати кожного дня в групі протягом цього часу. Якщо батьки бажають забирати дитину раніше, вони пишуть відповідну заяву. У ній вказують, хто супроводжуватиме дитину додому Якщо дитина повертається додому без супроводу — відповідальність за її життя та здоров’я покладається на батьків Заняття проводять у спеціально облаштованому, закріпленому за групою, приміщенні. Бажано, щоби кімната не нагадувала клас із партами у три ряди. Організація «навчальної зони» для самопідготовки учнів має уподібнюватися домашнім умовам. Для наймолодших зазвичай передбачають ігрову зону. Обов’язково в класі має бути куточок гігієни. Режим групи продовженого дня Основні режимні моменти, орієнтовний час на кожний вид діяльності учнів у групі визначені. З огляду на ці норми кожний навчальний заклад складає свій режим, ураховуючи: вікові особливості учнів, які відвідують ГПД пропозиції батьків регіональні особливості (наприклад, специфічні умови роботи батьків на виробництві). Режимний момент Час Спеціальні дії вихователя Прийом дітей у групу орієнтовно до 30 хв. у нормативах не визначено отримує інформацію від класоводів про навчальні успіхи, поведінку, самопочуття та настрій учнів коригує щоденний план роботи на основі отриманої інформації Обід не менше 30 хв. супроводжує дітей у їдальню окрім чергування та інших організаційних моментів, допомагає учням опановувати норми та культуру харчової поведінки Активний відпочинок: прогулянка не менше 1 год. 30 хв. обирає форму прогулянки, як-то екскурсія, розвага, спостереження за природними явищами тощо спортивна година 1 клас — 35 хв. проводить на вулиці або, за негоди, у спортивній залі використовує 3−5 нетривалих фізичних вправ інтенсивні вправи чергує зі спокійними організовує відмінно від уроку фізкультури 2−4 класи — 40 хв. суспільно-корисна праця до 30 хв./день обирає форми праці —прибирання ділянки школи, садові роботи тощо запобігає дитячому травматизму, проводячи інструктаж з безпеки, забезпечуючи учнів спеціальним одягом не допускає учнів до робіт і дій, які можуть становити небезпеку для їхнього здоров’я (робота на висоті, непомірні фізичні навантаження, прибирання з використанням небезпечних розчинів, перенесення скла тощо) до 1 год./тиждень Денний сон не менше 1 год. 30 хв. обов’язково організовує для учнів перших класів Самопідготовка 2 клас — 45 хв. організовує підготовку домашніх завдань після рухливої активності учнів на свіжому повітрі (приблизно з 16:00 год.) заохочує до самостійного навчання допомагає учням, які мають проблеми у навчанні добирає такі форми, щоб самопідготовка не нагадувала урок не пояснює навчальні предмети, а лише допомагає виконувати домашню роботу розподіляє виконання завдань — від складних на початку до легких наприкінці кожні 20-30 хв. робить короткі перерви (фізкультхвилинки, вправи на профілактику захворювання очей тощо) стежить, щоб діти не перевтомлювалися притримується рекомендованих норм часу використовує для мотивації прийоми гуманної педагогіки (пояснення, прохання тощо) не бере на себе роль учителя, перевіряє виконання завдань, не оцінюючи 3 клас — 1 год. 10 хв. 4 клас — 1 год. 30 хв. 5‑6 класи — 2 год. 30 хв. 7 клас — 3 год. У першокласників занять самопідготовки немає, замість них вихователь проводить заняття на розвиток пізнавальних процесів, емоційне розвантаження тощо Заняття за інтересами (вільний час, гуртки, клубні години) після самопідготовки добирає заняття, цікаві учням, приміром: − заняття з шахів − домашнє рукоділля − створення іграшок. дотримує системності та плановості у гуртковій роботі виокремлює час для: − вільного спілкування учнів один з одним − індивідуальних занять тощо Приклади режиму дня для дітей різного віку 1 клас 4 клас Час Режимний момент Час Режимний момент 12:00–12:20 прийом дітей у групу 12:30–13:00 прийом дітей у групу 12:20–13:20 активний відпочинок на свіжому повітрі 13:00–13:50 активний відпочинок на свіжому повітрі 13:20–13:50 обід 13:50–14:20 обід 13:50–15:20 сон 14:20–15:50 самопідготовка 15:20–16:20 розвивальні ігри 15:50–17:00 прогулянка 16:20–17:20 прогулянка 17:00–18:30 заняття за інтересами, індивідуальна робота з учнями 17:20–18:00 заняття за інтересами, вільний час Документи вихователя групи продовженого дня Вихователь групи продовжено дня веде таку документацію: Режим дня затверджує директор школи План на півріччя складають подібно до календарно-тематичного плану погоджують у заступника директора затверджує директор Щоденний план зазначають виховну мету заходів можна корегувати на етапі прийому дітей у групу Журнал групи продовженого дня відмічають відсутніх учнів ведуть записи проведених заходів Окрім того, у навчальному закладі можуть бути: зошит наступності роботи вчителя і вихователя графік зайнятості учнів у гуртках. У навчальному закладі зберігають заяви батьків про зарахування до ГПД заяви батьків про відсутність дітей у ГПД
Будь-яке використання матеріалів можливе лише за наявності гіперпосилання.
Немає коментарів:
Дописати коментар